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AGENDA MANISERA, OCTUBRE 2017

AGENDA MANISERA, OCTUBRE 2017

AM 01, DIES 20, 21 I 22 D'OCTUBRE

AM 01, DIES 20, 21 I 22 D'OCTUBRE
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AM 02, DIES 20, 21 I 22

AM 02, DIES 20, 21 I 22

AM 03, día 22 clásicos populares

AM 03, día 22 clásicos populares

El domingo 22 de Octubre,celebramos la XII Edición de nuestra tradicional concentración de clásicos populares. Este año esperamos una afluencia de 90 unidades.El evento comenzará sobre las 10:00h. inscripción y recepción de vehículos,entrega de dorsales y obsequios a los vehículos asistentes.Almuerzo y sobre las 11:30h. paseo por nuestra población. Acabado el paseo nos desplazaremos hasta el polígono para visitar las instalaciones del karting Manises, donde los vehículos que lo deseen podrán mostrarnos su destreza. Contaremos con la exhibición de un piloto profesional que hará las delicias de los asistentes. Sobre las 14:30h. regresaremos a la falla para la tradicional comida de hermandad entre falleros y visitantes.Continuamos colaborando con Cáritas, en la que falleros y visitantes pueden colaborar con cualquier donación de alimentos no perecederos.Nada mas, si os falta alguna información no dudéis en poneros en contacto conmigo. Gracias de antemano por vuestra colaboración, un saludo y daros una vuelta el domingo, os gustará el ambiente. Muchas gracias y nos vemos.

AM 04

AM 04

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ACV 02 dia 18 ateneu

ACV 02 dia 18 ateneu

ACV 03

ACV 03
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ACV 01, DIA 26, MCGM

ACV 01, DIA 26, MCGM

ACV 04, MCGLEZ MARTÍ

ACV 04, MCGLEZ MARTÍ

ACV 06 MUSEO GLEZ MARTÍ (01 al 31 d'Octubre 2017)

ACV 06 MUSEO GLEZ MARTÍ (01 al 31 d'Octubre 2017)

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EL TRINQUET MUNICIPAL DE MANISES ¿PERQUÉ NO PORTA EL NOM DE JUAN BLASCO NAVARRO “TALES”?.

PER A + INFO, PUNCHA EN LA FOTO.

REP 01, EL TRINQUET DE MANISES JUAN BLASCO NAVARRO

REP 01, EL TRINQUET DE MANISES JUAN BLASCO NAVARRO
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HAN PASADO DOS AÑOS DESDE QUE SE COLOCÓ EL MURAL CERÁMICO EN EL TRINQUET, EN EL QUE SE LE BAUTIZABA COMO JUAN BLASCO NAVARRO.

SOLICITO AL ALCALDE DE MANISES, QUE A LA MAYOR BREVEDAD, COLOQUE LA PLACA DE CERÁMICA CON SU NOMBRE, EN LA FACHADA DEL EDIFICIO. PINCHA EN LA FOTO PARA + INFORMACIÓN.

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MANISES EN 1959, INAUGURACIONS DE QUATRE MILLORES PER AL POBLE:

BARRI DE SANTA FÉLIX, ALLUMENAMENT DELS FANALS DE LA PL. DE L’AJUNTAMENT, COLEGE VICENTE NICOLAU I LA BASCULA.

PUNCHA EN LA FOTO PER A + INFO

REP 02 BARRI SANTA FÉLIX

REP 02 BARRI SANTA FÉLIX
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MANISES EN EL AÑO 1959, CON LAS INAUGURACIONES QUE MODERNIZABAN NUESTRA CIUDAD: EL BARRIO DE SANTA FÉLIX, EL COLEGIO VICENTE NICOLAU BALAGUER, EL ALUMBRADO DE LA PLAZA DEL AYUNTAMIENTO Y LA BÁSCULA.

PINCHA EN LA FOTO PARA MÁS INFORMACIÓN.

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SITUACIO ACTUAL DEL PONT QUE UNIX MANISES I PATERNA.

PUNCHE EN LA FOTO PER A + INFO

REP 03, EL PONT DE MANISES A PATERNA

REP 03, EL PONT DE MANISES A PATERNA
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LA FALTA DE MANTENIMIENTO EN EL PUENTE QUE UNE MANISES CON PATERNA HACE QUE EL DETERIORO SEA EVIDENTE. ASÍ ESTÁ EN ESTOS MOMENTOS.

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ES COMPLIXEN 30 ANYS DES DE QUE ES VA FER LA DONACIO AL POBLE DE MANISES DEL JARDI, PER PART DEL MOPU.

FALTA DE MANTENIMENT I MATERIALS QUE EL FACEN QUE REALMENT SIGA UN JARDI.

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REP 04, EL JARDÍ DEL MOPU

REP 04, EL JARDÍ DEL MOPU
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HACE EXACTAMENTE 30 AÑOS QUE EL MOPU (MINISTERIO DE OBRAS PÚBLICAS) CEDIÓ EL JARDÍN PARA DISFRUTE DE LOS VECINOS DE MANISES. SU FALTA DE ADECENTAMIENTO Y LAS MÍNIMAS CONDICIONES PARA SU USO LO RELEGAN A UN SOLAR LLENO DE SUCIEDAD.

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DIRECTORI MANISER: CARRER DEL MESTRE BRETÓN

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REP 05 CARRER DEL MESTRE BRETÓN

REP 05 CARRER DEL MESTRE BRETÓN
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CALLES DE MANISES: MAESTRO BRETÓN (TOMÁS BRETÓN HERNÁNDEZ).

PINCHA EN LA FOTO PARA MÁS INFORMACIÓN.

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CARRERS DE LA CIUTAT DE MANISES: FRANCISCO VALLDECABRES MUÑOZ.

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REP 06 AVDA. FCO VALLDECABRES

REP 06 AVDA. FCO VALLDECABRES
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LA AVENIDA DE FRANCISCO VALLDECABRES, UNA MUESTRA DE CERÁMICA CONTEMPORÁNEA.

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MANISERS ILUSTRES: LUIS ARMELLES GARCÍA, BIOGRAFIA I CARRER EN MANISES.

PUCHA EN LA FOTO PER A + INFO

REP 07, MANISER ILUSTRE, BIOGRAFIA I CARRER EN EL SEU NOM

MANISES TIENE DEDICADA UNA CALLE A LUIS ARMELLES, CONOCE SU BIOGRAFÍA Y EL PORQUÉ.

PINCHA EN LA FOTO PARA + INFORMACIÓN.

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CARRERS DE MANISES: PINTOR DOMINGO. PUNCHA EN LA FOTO PER A + INFO

REP 08, CARRER PINTOR DOMINGO

CALLES DE LA CIUDAD DE MANISES: PINTOR DOMINGO. PARA + INFO PINCHA EN LA FOTO

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CARRERS DE LA CIUTAT DE MANISES: MAESTRO CHAPÍ

PUNCHA EN LA FOTO PER A + INFO

REP 09, CARRER MAESTRO CHAPÍ

CALLES DE LA CIUDAD DE MANISES: MAESTRO CHAPÍ, BIOGRAFÍA Y UBICACIÓN.

PINCHA EN LA FOTO PARA MÁS INFORMACIÓN.

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MANISES

REP 10

REP 10
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ESTE BLOG ESTA ESCRIT EN IDIOMA VALENCIÀ, NORMES DE LA R.A.C.V. (REAL ACADEMIA DE CULTURA VALENCIANA), NORMES D'EL PUIG, I EN CASTELLÀ O ESPAÑOL

viernes, 29 de abril de 2011

AGUSTI BALBIS, CULTURA VALENCIANA, LA MONA DE PASQUA


NOTES D’ETNOLOGIA VALENCIANA.
LA PASQUA DE LA MONA (VII).
S’ha escrit molt i variat sobre l’orige de la paraula “Mona”. De llegenda ha de ser calificada l’historia de que el nom prove del malnom d’una vella musulmana a qui dien “la mona”, que “inventà” un pastiç fet en farina molt blanca i en ous, gracies al qual es curà una reina mora d’un mal misterios. De destrellatades han de ser calificades afirmacions com la del català de Tremp, Joaquín Bastús, qui escrivia l’any 1862 que el nom de “mona” era “por la figura de Mona que solia y suele darse a la pasta o rosca que llevan los huevos”. (p 226 de “El Trivio y el cuadrivio”), que encara hui continuen mantinguent alguns, com podem vore en “Tradicions santcugatenques” a on es diu que “El nom de mona sorgí del fet que molts artesans de l’art més dolç col·locaven micos o mones sobre el tortell”.
Una etimologia a partir de l’arap, es la que consta actualment en el DRAE, a on per a la segon acepcio de “mona” corresponent a “hornazo (rosca con huevos)”, es manté que ve “Del ár. hisp. máwna, y este del ár. clás. ma’ūnah”, que vol dir, segons Corominas, “proveiments, queviures”. Rodant sobre l’eix d’esta teoria, es troben afirmacions que parlen de que posteriorment a la reconquista, els musulmans tenien “la costumbre de regalar a sus señores una mona como presente en los primeros días de la primavera”. (“Valencia pintoresca y tradicional” de José Soler Carnicer), sent estrany que tractant-se una suposta “costum”, estiga absolutament indocumentada. S’ha de dir que en el “Vocabulista arauigo en letra castellana” de Pedro de Alcalá “horonazo de gueuos” es traduit com “Raguifa.ragaif”; (en portugues els diuen “regueifa”), “Rosca de pan” com “cahca.cahq” i “pan blanco” com “Darmaq” (d’a on “adargama”, “genero de pan darmach…que por regalo se haze” fet d’una “harina albissima” o molt blanca, segons Francisco Sanchez de Oropesa (s. XVI), mege valencià establit en Sevilla). Comprovem que res que puga semblar-se a “mona”.
L’orige a partir del llati es defes per eixemple per Corominas en el DELC, per Marcel Bataillon en “Mona: Étude etymologique” i per Caro Baroja. Segons esta hipotesis, “mona” podia ser una sustantivacio de l’adjetiu llati femeni “munda” (net, pur, fi), que, quan anava associat al pa, volia dir, un pa de calitat. L’eixemple de l’associacio el trobem en canon VI del XVI Concili de Toledo de l’any 693, en “De integra oblata et ex studio praeparata in sacrificio offerenda”, a on es diu que el pa de l’eucaristia ha de ser “panes mundos et ex studio praeparatos”, o pans nets, fins i preparats per a l’ocasio. La substantivacio de l’adjetiu es troba en el “Elucidário das palavras, termos e frases que em Portugal antigamente se usaram e que hoje regularmente se ignoram” de Viterbo (1744-1822), en document del monasteri portugues de Pendorada a on es parla de “Sete mondas centêas pera vós, e pera a manceba: e darem-vos raçom de vinho d’adega…”. Viterbo, definix mondas como “michas, pão pequeno, de centeio, ou milho, e de toda a peneira, que ainda hoje se costuma dar aos pobres nas portarias das ordens monacais” o pa chicotet de centeno o mill que encara es gasta en les ordens monacals, per a donar als pobres. Es curios trobar que en el “Dicionario fraseoloxico siglo XXI castelan-galego” es llig que “ser a do demo e a mona” equival a “Merienda”, aixina com que en “Dicionário hebráico-portugues”, Rifka Berezin traduix una paraula hebrea com a “monda, retirada de ervas daninhas; celebraçao de jubileu”.
L’orige a partir del llati “monda”, exigix la reduccio del grup –nd a –d, de “monda” a “mona”, de forma analoga a l’evolucio de “candela” a “canela”, fet que varem estudiar en “El ‘mossarap’ i les caracteristiques del romanç valencià prelliterari”, comprovant que esta evolucio era propia de la llengua valenciana prejaumina. No obstant, es dona la casualitat de que “mondar”, en el significat de netejar, es precisament una paraula viva en llengua valenciana en la qual no s’ha donat eixa reduccio. Eixa no reduccio, es troba present en l’expressio “fer monda”, que vol dir netejar les cequies, encara que tambe es poden “mondar” nesples o faves i tampoc es donava en 1269 “el çarig (safareig) que sia mondat…” ni en 1275 “e que faça mondar les cequies…” (“Llibre de la Cort del Justícia de Cocentaina”) ¿Podria ser que s’haguera produit la reduccio en un significat i no en un atre?
Pero encara podriem tirar arrere, a epoca dels ibers valencians, i trobar l’orige etimologic del la paraula “mona” en un “munno” - “munna” prerromans, orige de moltes paraules en coincidents caracteristiques morfologiques. Si atenem a l’orografia, per eixemple, en euskera, “muño” vol dir lloma; “mun”, tossal i “munaizka” tossal menut. “Mona” es un lloc d’una montanya sobre Oporto i en territori valencià, “La Mona”, es el nom de tossals de Xabia, Xativa i Lliria, existint tambe en alguns llocs accidents orografics en el nom de “Moneta”. Segons Corominas, “Mona” es tracta d’un terme que detecta “en altres pobles no lluntans des de Dénia a Ontinyent i amb el sentit de ‘turonet’, mot d’origen incert, aquest (probablement heretat del mossàrab)” (“Congres Internacional de Toponímia i Onomàstica Catalanes (2001) València”). Existixen variants com el tossal de “Monyo” que es troba en Benifallim i el de “Monyinos”, en Aigües de Busot. En epoca de Jaume Roig, havia de tindre un significat ben viu, per quan en el seu “Spill”, nos parla de “hun vell monet / o çerronet”. Es interessant coneixer que en l’Hispania romana s’ha detectat un cult prerromà a les “Matribus monitucinis”. Els prerromans “munno” - “munna”, podrien ser l’orige etimologic de paraules valencianes com “monyica”, “mondongo”, “bonyigo”, “bonyiga” o “monjoya” (fita de pedra). Crida l’atencio el llegir que en “La Sénia”, “la paraula manjoia designa una especie de mona de pasqua” (p 10 de “La cuina de les Terres de l'Ebre…” de M.Carme Queralt). Observem per tant, que una raïl prerromana pot trobar-se present, tant en elements naturals com artificials, coincidint tots ells en una forma arredonida i que sobreix com un bony.
En relacio a esta ultima proposta, pot ser significatiu que les hipotesis etimologiques a partir de l’arap i del llati, expliquen prou dificilment la “mona” en que els valencians nomenem a una caguerada de considerable tamany i forma redoneta, cosa que aclariria l’orige prerromà. ¿Podria ser la semblança morfologica la que justificara l’orige etimologic de la mona gastronomica, que en cas de referir-se al pastiç, es voria reforçat pels significats llatins i araps?
Encara farem una ultima part, per a parlar d’algunes cosetes que no poden quedar despenjades de la Pasqua de la mona valenciana, com es el joc de la milocha.
Agusti Galbis
Arquitecte.

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